söndag, september 03, 2017

50 år har gått!

Söndagen 3 september 1967, övergången till högertrafik. Som skolelev på Kronborgsskolan förbereddes vi  i god tid för att tjänstgöra som hjälpredor på den stora dagen. Vi tilldelades vita manschetter och fick olika ansvarsområde, vi tilldelades Stadiongatan-Lorensborgsgatan. Här hjälper min gamle klasskamrat Torbjörn en liten flicka över gatan. Rektorn, Frenne Frankman, hade förklarat hur viktigt detta var och nämnde i sammanhanget att vi fick behålla manschetterna och hävdade med emfas att de skulle bli värdefulla en dag. Jag har mina kvar, vill du köpa dem...?

För mig började dagen dåligt. Vi var några kompisar som skulle träffas på Gustav Adolfs Torg klockan 4.30 den morgonen för att se och dokumentera övergången 05.00 men jag försov mig och fick i hast ta min moped och köra direkt till mitt tjänstgöringsställe klockan 08.00. Det var bara det att jag körde på vänster sida hela vägen!!!

50 år senare är jag på samma plats, dock utan de vita manschetterna! Som en liten länk till vår kommande söderhavsresa kan jag nämna att Samoa, som vi besöker mars 2018, bytte från högertrafik till vänster 2009! Fast ensamma är dom inte, England, Indien, Thailand, Japan, Australien, Nya Zealand och vissa länder i Afrika har vänstertrafik. Det kanske snart är dags för oss att byta igen, omväxling förnöjer och håller hjärnan i trim. 🙃😉

Inga kommentarer: